Stikkord fra teksten:

  • Kriminelle forsøker å verve elever til å begå forbrytelser.
  • Narkotikasalg er utbredt blant elevene.
  • Storbråk mellom ulike etniske grupper (Afghanere mot syrere blant annet).
  • Skolen måtte akuttstenge i to dager etter at minst tre store masseslagsmål brøt ut i løpet av en dag.
  • 15 elever ble utestengt etter bråket.
  • Elever må vise skolelegitimasjon for å komme inn til undervisningen.
  • Lærerne sykmelder seg og flykter fra skolen.
  • Elever truer og angriper vaktene og lærerne fysisk.
  • I 2016 ble det gjort 30 politianmeldelser for ulike forhold ved skolen – dette gjelder blant annet tyveri av iPader og mishandling.

Les også: Sverige: 150 elever i masseslagsmål på flerkulturell skole

SVERIGE ANNO 2017: Flyplass? Militær installasjon? Nei, en skole i Malmø. En vakt passer på at elevene kommer seg gjennom den elektroniske metall-slusen og bruker ID-kortet sitt. (Foto: Twitter).
  • En elev skal ha forsøkt å slå en politimann som kom til skolen.
  • Beslag av elektrosjokkvåpen fra elevene.
  • Lærerne har en egen «volds-app» som de trykker på hvis bråk og trusler utvikler seg.
  • Piggtrådgjerder, vektere og en følelse av å være på et anstalt.
  • En barneskole i nærheten begynner å ligne på ungdomsskolen og lærerne ønsker seg vakter der også.
  • Elever kopierer IS-henrettelser (Den muslimske terrorgruppen).
  • En jente skal ha blitt forsøkt kvalt.
  • Jenter blir seksuelt trakasserte.
  • Antallet anmeldelser har doblet seg på fem år.
  • Skolen gikk på kort tid fra åtte til 35 klasser. Alle de nye elevene kom fra muslimske land.
  • Slagsmålene og kranglingen har bakgrunn i etniske og religiøse konflikter fra Midtøsten og Afrika – en såkalt «vi og dem-mentalitet», når elevene deler seg inn etter nasjonale grupper.
  • Skolen pleide å være en tradisjonsrik og respektert skole med gode resultater. Det var før politikerne bestemte seg for å plassere en stor mengde innvandrere i skolen.

Relatert: