EU ønsker å spre Islam med ny skattefinansiert nettkampanje

NETTKAMPANJE. EU satser nå på at europeere skal være med å feire Ramadan for å motvirke rasisme og ekstremisme.
EUROPA

I går lanserte EU kampanjen «Give it up 4 ramadan», en storsatsning som skal spre det islamske budskapet i Europa. Kampanjen finansieres av EUs Radicalisation Awarness Network (RAN).

Målet med kampanjen er å få europeere til å prøve Islam gjennom å feire den muslimske fastemåneden ramadan, som startet i går, skriver Fria Tider.

Les mer: EU: Politisk islam er endel av Europa

Gjennom å bruke skattepengene på å spre Islam i Europa håper initiativtakerne på å motvirke «rasisme, ekstremisme og intoleranse på nettet».

RAN ble startet i 2011 og fikk rundt 25 millioner Euro i løpet av en femårs periode. Formålet med RAN er først og fremst å forhindre at muslimer i Europa gjennomfører terrorhandlinger eller reiser til Midtøsten og Afrika for å delta i ulike terrororganisasjoner.

Les mer: Masseinnvandringen: Vil Europa dø ut?

Får kritikk

Kampanjen har fått massiv kritikk allerede før den har kommet i gang.

– Hvordan skal dette forebygge voldelig ekstremisme? spurte en representant fra den nederlandske regjeringen på Google, Facebook og Twitter når ideen ble presentert.

Flere har også påpekt at kampanjen inneholder en del faktafeil.

Nasjonaldagen som forsvant

I Sverige har fornektelsen av sin egen nasjonalstat og kulturelle identitet gått så langt at man rett og slett fjernet å omtale at det var nasjonaldagen i går, den 6. juni, og byttet den ut med Ramadan.

D
HVOR BLE DET AV NASJONALDAGEN? Ut med nasjonaldagen og inn med Ramadan. Matvaregiganten ICA fjernet like så godt hele nasjonaldagen og erstattet den med Ramadan. (Foto: ICA-reklame).

Les mer: Saudiarabisk sangerinne forteller sannheten om islam og Vesten

Hvor langt har islam og feiringen av Ramadan kommet i Europa? Hør selv hva statsminister i Storbritannia, David Cameron sa på TV på søndag: