Lærer vil fjerne Østfold-dialekt pga innvandrere

POLITISK KORREKTHET

En lærer fra Rolvsøy i Fredrikstad går nå offentlig ut og ønsker å avskaffe Østfold-dialekten fordi den diskriminerer innvandrere. - Vi bør egentlig slutte å snakke Fredrikstad-dialekt, sier Arvid Strømnes som er lærer ved Haugeåsen skole i Rolvsøy til Fredrikstad Blad idag.

Adjunkt og lærer ved Haugeåsen skole i Rolvsøy, Arvid Strømnes, gikk i dagens utgave av Fredrikstad Blad ut med påstanden om at Fredrikstad-dialekten hindrer integreringen og utviklingen av det flerkulturelle samfunnet i byen hans.

Han mener at dialekten er så vanskelig og at det er så mange fremmedord i den at det gjør hverdagen til innvandrerne i fylket vanskelig.

D
UTDATERT: En lærer i Fredrikstad ønsker å avskaffe Østfold-dialekten. – De (innvandrerne) forstår ikke hva vi sier, uttaler han til Fredrikstad Blad idag. (Foto: Østfold-dialekt).

Fra Fredrikstad Blad:

– De forstår ikke hva vi sier, mener læreren, som synes synd på noen av de fremmedspråklige elevene han har.

D
I HARDT VÆR: Arvid Strømnes får kritikk av medbygdinger i Fredrikstad på sosiale medier idag. Les flere av dem lenger nede i artikkelen. (Foto: Google plus).

– De forstår jo ikke hva «gummipælær» og «jangle» er, de skjønner jo ikke engang hva «bondegård» er, mener Strømnes, som underviser i matematikk, naturfag og teknologi ved Haugeåsen skole i Rolvsøy i Fredrikstad.

– Det kommer så mange flinke, høflige og pliktoppfyllende ungdommer til oss fra andre land, men de sliter virkelig med begrepsforståelse. Særlig innenfor naturfag, sier Arvid Strømnes.

– Er ikke dette som å la innvandring bestemme hvilket språk vi skal snakke i Norge?

– Nei, på ingen måte. Du kan ikke se det slik. De som kommer til oss utenfra er en viktig ressurs. Dette handler om å kommunisere på en skikkelig måte. Derfor stiller jeg spørsmålstegn ved om Fredrikstad-dialekten bør bestå, mener han.

– Vi bør egentlig slutte å snakke Fredrikstad-dialekt i mange sammenhenger, mener adjunkten. (Sitat slutt).

Strømnes viser også til andre ting som foreksempel innen helsevesenet, der innvandrere som jobber som sykepleiere eller leger sliter med å forstå dialekter og enkelte ord og uttrykk, og at dette blant annet har ført til feilmedisinering.

Knivbråk på Haugeåsen skole

Men ikke alle ungdommene som kommer til skolen hans har de beste intensjoner. Haukåsen har vært i mediene før, da blant annet en gruppe utenlandske ungdommer kom til skolen og stakk ned flere av de norske elevene med kniv.

Dette skal ifølge politiet i byen ha vært en «føljetong» av slåsskamper og bråk mellom utenlandske og norske ungdommer med tilknytning til skolen. Om dette hadde noe å gjøre med kommunikasjonsproblemer og dialekten til de norske elevene, nevnes ikke i nyhetsdekningen.

D
FREDRIKSTAD BLAD: Slik så overskriften ut i Fredrikstad blad etter at en utelandsk gjeng hadde knivstukket to av skolens elever. Det var bare en av svært mange voldsepisoder med innvandrere involvert. Denne faksimilen er fra 2006. Hvordan det står til idag, vites ikke. (Faksimile Fredrikstad Blad).

Får motstand av dialektekspert

Men Strømnes får motstand fra dialektekspert Magne Aasbrenn, som mener at dialekten tvert imot styrkes av slike angrep. Aasbrenn viser til hvordan tidligere kinosjef i Oslo, Inger Moræus Hanssen, i sin tid mente at Østfolddialekten burde ekskluderes fra minnetaler og ved høytidelige anledninger. Det førte til at et større antall personer meldte seg inn i Østfold mållag.

Leserinnlegg

Debatten startet etter at Strømnes fikk publisert et leserinnlegg som het «Bør Fredrikstad dialekten bestå?«.

Det skapte stor oppstandelse og oppfølgingsartikkelen har i skrivende stund over 122 kommentarer – langt de fleste uenige med den oikofobe adjunkten.

Her er et par utvalgte kommentarer:

Sebastian Devold sier:

– Det er vel for pokker ikke vi som skal rette oss etter innvandrere? Minstemål for å bo i detta vakre landet våres må vel få være at dem i det minste bryet lærer seg språket? Skjerpings Arvid!

Rune Gråbein Svendsen sier:

– Kjære Hr. Strømnes, Nå tror jeg vel senskadene ved å ha innhalert krittstøvet gjennom mange år, endelig har slått ut i full blomst. Du kan ikke seriøst mene dette? Skal enhver by legge bort sin særegne dialekt, fordi vi på død og liv skal være inkluderende? Da kan vi jo avvikle nynorsk i samme slengen, ikke sant!? Enhver kommune har sin dialekt, og enhver kommune har sine ord for forskjellige saker og ting. Selvfølgelig skal vi være imøtekommende og inkluderende, men når de kommer hit til Norge, må de også være villige til å lære noe. Dessuten….. du har sikkert sittet på en kafè, hvor to eller flere….. ja, la oss si somaliere eller kosovoalbanere har vært samlet. Hvor ofte har du hørt de snakke norsk? Vil vel ikke si DE er så inkluderende akkurat.

Aage Dedekam sier:

– Det er da det værste sludder jeg har hørt i mitt liv! Jeg har fartet meget rundt i verden, ingen la om sin dialekt de steder jeg har befunnet meg, man kan da godt si jeg var invandrer også. Du må da ha spist spiker!! Ikke underlig at ungene ikke lærer en dritt med slike lærere. Da jeg vokste opp var dialekten i Fredrikstad så kraftig, at vi som vokste opp på St. Croix / Cicignon forstod ikke hva folk på Torp eller i Tæsse sa…. Men vi vokste da opp til noen prektige mennesker alle sammen…. Og de av innvandrerene som ikke lærer, vil aldrig lære språket, fordi de taler sitt eget språk seg imellom, det vil si over 75% av taletiden foregår på Tyrkisk, Urdu eller lignende….. Så fløtt te’ en a’en by Strømnnes! Når det er sagt, så driter jeg egentlig i hva de prater om, men dette må gå begge veier, og det er snakk om å både gi og ta!

Ida Eriksen sier:

– Det er faktisk noe av det dummeste jeg har lest på lenge!
Da jeg flytta til Fredrikstad fra Lillestrøm så kunne ikke jeg alle dialekt-orda her heller, men det er vel for f bare å spørre om man lurer? Dialekter er en del av norsk kultur, og vi skal ikke slutte med det. Man kan heller snakke tydeligere og med mindre dialektord hvis folk har problemer med å forstå!

Ikke alene om å ønske å fjerne norsk kultur

UTDATERT: Morten Lorentzen mener vi bør bytte ut nasjonalsangen med en som omhandler det flerkulturelle Norge.
UTDATERT: Morten Lorentzen mener vi bør bytte ut nasjonalsangen med en som omhandler det flerkulturelle Norge.

Frieord.no skrev i september i fjor om NRK-veteranen Morten Lorentzen, mest kjent fra det nå nedlagte radio-programmet Hallo i uken som mente at vår nåværende nasjonalsang er utdatert og kvinnefiendtlig. Lorentzen uttalte at han ønsker å gjøre som Sveits og utlyse en konkurranse for å finne en ny nasjonalsang.

– Vi har justert grunnloven ut fra at ting blir upassende og umoderne. Hvorfor gjør vi ikke det samme med nasjonalsangen?

– Thorbjørn Egners «Vesle Hoa» har blitt svartelista fordi ordet negergutt ikke var passende. Da lurer jeg på hva kvinnene mener om Bjørnsons syn på kvinners krigsinnsats, sier ­Lorentzen.

Hvorfor kan vi ikke lage en sang som også inkluderer det flerkulturelle Norge, spør Lorentzen.

Relatert:

– NRK-veteran vil fjerne den norske nasjonalsangen

  • Johan Aksnes

    Helt uforsvarlig at slike dumme klovner skal få undervise barn og unge.

    • sussebassa

      Skolene er ju fulle av slike PK klovner, som styrer våra barns tenkande.
      Foreldre, vær på vakt sejer jag…motforestillinger varje dag.

  • ErDuSikkerPaDet

    Strømsnes sier:
    Det kommer så mange flinke, høflige og pliktoppfyllende ungdommer til oss fra andre land, men de sliter virkelig med begrepsforståelse […klipp … og i avsnittet før sier han..] de skjønner jo ikke engang hva «bondegård», er …

    For meg kom det som en overraskelse at «bondegård» holdt et så krevende Fredrikstad dialektnivå at det var fullstendig ødeleggende for integrering.

    Man lærer noe hver dag i dette landet.

  • Stefandemert

    låter som en dålig Norgevits.

    • sussebassa

      Låter som en undergraving av Norges kulturarv synes jeg…legge seg flat for alle innvandrere.

  • krea tiv

    At det går ann å underkaste seg så kraftig..

    • The Order 1925

      Det er ikke underkastelse, det er propaganda. Vår kultur, vårt samfunn, våre idealer eksisterer ikke i jallaland. Vår empati er unik, dessverre selvdestruktiv og vil antakeligvis ødelegge oss alle.

  • The Order 1925

    Den norske landssvikerlisten er lengre enn rullebladet til en somalier bosatt i Sverige…

  • The Order 1925

    Den norske landssvikerlisten er lengre enn rullebladet til en somalier bosatt i Sverige…

  • @@@

    Er det nordmenn eller innvandrere som skal integrere seg? Jeg bare lurer.

  • Guest

    Er han aktiv eller passiv mon tro? Jeg tipper passiv.

  • jojad

    Tenk hvor hjernevaska elevene hans blir

    • sussebassa

      Hans elever, ….Våre unger.

  • Hmm…

    Max Hermansen fikk ikke fornyet arbeidskontrakt grunnet sine uttalelser. Hva med denne kloven? Undres om han driver aktiv undergraving av dialekter/norsk kultur i klasserommet?

    • Knut Hansen

      Media liker ikke Max Hermansen fordi han ikke er enig med SV og AP osv, men denne klovnen er en sann SV/APer så han blir nok heller hyllet.

  • Realist8

    Syns vi bør be innvandrerne slutte å snakke så mye arabengelsk-dialekt isteden. Den dialekten ødelegger jo alt. Hadde muslimene ( ja muslimer for det er jo ikke snakk om buddhister, shantister eller hinduer når vi snakker innvandrere) bare kunne snakket flytende bbc-engelsk isteden for den der vansklige muslimdialekten deres, ja da hadde integreringen gått perfekt

  • wiggen evensen

    Denne kebab læreren bør søke psykolog hjelp snarest da han virker forstyrret og mulig han bør ta seg en tur til Iran for å få Norsk opplæring der.

  • Guest

    Arvid Strømnes
    458 08 190
    Arbeider hos Arbeider på Haugeåsen ungdomsskole
    Bosted: Frøyas gate 49, 1608 Fredrikstad, Norge
    https://plus.google.com/104692421477566846938/posts

  • Jenny Hansen

    Arvid Strømnes

    458 08 190

    Arbeider hos Arbeider på Haugeåsen ungdomsskole

    Bosted: Frøyas gate 49, 1608 Fredrikstad, Norge

    https://plus.google.com/104692421477566846938/posts

    • Guest

      Det var vel strengt tatt ikke nødvendig.

      • John Hansen

        Får si det til ham da som star frem i avisen med fullt navn og bilde.
        Ingen som foreslår at man skal brenne ned huset. Men å slenge et brev i postkassen eller lignende skulle vel være lov.

    • Guest

      Vel bidratt til ytringsfriheten. Du vet at det ikke er statsministeren det er snakk om? Løp og grin til 9chan

  • Jenny Hansen

    La oss droppe alt som er Norsk, vanskelig å forstå, og det er diskriminering å forvente at noen skal lære seg norsk hvis de komme her.

    Fra nå av må det kun undervises i: Somalisk, Arabisk, Urdu, Tyrkisk, Albansk, Vietnamesisk og Kinesisk.

    KRF kommer også med et forslag, Koranen MÅ inn i skolen som eneste religiøse lære, Haraide og hans «Kristelig folkeparti» synes Imamer må få en mye mer fremtredende rolle i det nye Norge. Noen i KRF og SV vil gjerne ha Mulla Krekar til å lede kunnskapsdepartementet.

    Nav sine hjemmesider burde ikke lengre være på norsk, nordmenn skal ikke kunne få lov til å snylte på velferdsgoder. Nav må være 100 % tilrettelagt for våres nye landsmenn, slik at de føler seg hjemme. Kan du tenke deg hvilken diskriminering ikke-vestlige innvandrere opplever hver dag når de må forholde seg til feministiske kvinner på nav, uhørt. Forslag er at man får kjønns-segregert nav, hvor nordmenn ikke har tilgang.

    Videre må vi avskaffe alle religiøse helligdager, spesielt 17 mai. Faktum er at 17 mai er en dag hvor man hyller en kunstig «nasjonalstat». Disse dager skal bli erstattet med nasjonaldagene til Somalia, Pakistan, Tyrkia, Albania. I tillegg skal kristne undertrykkende dager bort, vi skal fylle kalenderen med islamske helligdager.

    Det multikulturelle samfunn har kommet for bli, skal vi tro systempartiene. Så det er bare til å spenne på seg selene, It’s gonna be one hell of a ride.

  • $124822779

    Jeg tror han er blitt hjerneskadet av overdreven soling, enkelte mener han ble født som kvinne i pakistan skiftet kjønn og bor nå i Fredrikstad.

    • Guest

      Jan Thomas 2

  • Lars Pedersen

    3 stk drept i Sverige i dag. Ingen antydninger i norsk riksmedia om dette gjelder innvandrere eller ikke, men sannsynligheten er jo stor i utgangspunktet. Når man så leser at politisperringene ble «stormet» av 15 menn så stiger sannsynligheten til rundt 100%. Hvorfor skriver ikke bare media hva det er slags folk som er involvert her? Er det virkelig ikke interessant informasjon for folk flest? Vil det ikke være med å gi vanlige folk bakgrunn til å ta sine valg?

    Hvilken innvandringspolitikk ville vi hatt i dag hvis media skrev om det som var relevant og sant? Selv med dagens ville maktregime fra media der de sensurerer, hetser og angriper en hver person som ikke lovpriser enda mer masseinnvandring så er jo folk flest innvandringsmotstandere:

    http://www.dagbladet.no/2011/07/07/nyheter/politikk/innenriks/innvandring/17218354/

    • Maalfrid

      Med en slik strategi som media fører i dag, så gir det en falsk verden som stemmene baseres på.

      Alle kan jo ikke være overalt og få med seg alt. Man er avhengig av media.

  • spirild

    Skal man le eller bli forbanna? Eller noe annet?
    Det bør bli lettere å være innvandrer og vanskeligere å være norsk.

  • Voldsom Homo

    Jeg tror at innerst inne, er det ikke bare østfolds dialekt denne «læreren» vil avskaffe, men østfoldinger og resten av Nordmenn.

  • Maalfrid

    For en god, snill, og omtenksom lærer. Jeg lurer på hva foreldrene til elevene til denne læreren tenker. Hvor kommer han selv fra? Er han lokal med østfolddialekt selv? Kanskje han kommer fra nord, eller har aner derfra.

    Lorentzen er en progressiv herremann. Fremtiden. Jeg forstår ikke hva de vil for noe. Hva er målet deres?

    Alt hva fedrene har kjempet, mødrene har grett… Det var denne linjen fra nasjonalsangen som var kvinnediskriminerende. Men det var jo slik det var, det beskrev virkeligheten, ikke ulik slik den fortsatt er.

  • tiger

    Vennligst forby jallanorsk for det forstår ikke jeg. Forstår fint om noen både snakker og skriver på dialekt. Ikke noe problem.

  • Robin Andresen

    Tragiske synspunkter. Men noen mennesker er mer en villige til og legge ned den Norske kulturen og språket, bare de kan se landet fyllt til randen med utlendinger.
    Det at vi i dette landet også har innført et ekstra språk, grunnet komplekser fra den gangen det var noen dansker her. Burde heller være den «dialekten» som burde fjernes.

  • Pingback: Fylkesmann: norske skoler plikter å følge islamske regler - Frieord()

  • Morten Sterri

    Hva har han røyka tro ???

  • Eva Gabrielsen

    Gud hjelpe oss alle for en fjott av en lærer.

  • Pingback: Fransk domstol: Hvite franskmenn finnes ikke - Frieord()

  • Pingback: - Nordmenn er ikke pene nok og bør derfor blandes ut - Frieord()

  • Pingback: Rektor på skole i Rygge ba foreldre slutte å bruke ordet "jul". - Frieord()

  • Pingback: Skolene på Voss avlyser julegudstjenesten - Frieord()

  • Pingback: Skolene på Voss avlyser julegudstjenesten - Norgesavisen.no()

  • Pingback: Hytteeier får ikke heise det norske flagget på eiendommen sin - Frieord()

  • Pingback: Skole i Moss søker etter lærere for 21 språk - somali, urdu, dari, pashto, gambisk, uigur og flere - Frieord()